Centralt i Uppsala, på Drottninggatan 4 ligger Rediviva Optik, som ägs och drivs av Anki Palm och Gudrun Marklund. Deras ambition har hela tiden varit att Rediviva ska bli Uppsalas, inte största, men bästa optikbutik. Med hjälp av ny teknik, erfarenhet och inspiration har de lyckats nå sitt mål. Det kan deras många, trogna kunder intyga.
Wendy Jansson känner sig hemma hos sin optiker, Rediviva Optik, som är en av den nya teknikens pionjärer. Wendyär en av butikens många nöjda och trogna kunder. Hon har haft glasögon under hela sitt liv. – Efter en misslyckad laseroperation för 20 år sedan bestämde jag mig för att alltid satsa på glasögon med hög kvalitet. Jag blev aldrig riktigt nöjd med de optiker jag gick hos, tills för 12 år sedan när jag blev rekommenderad Rediviva av en vän. Sedan dess är såväl jag som min man trogna kunder. Redan efter första besöket kände jag mig som hemma hos Rediviva.
– De är fantastiska på kundvård och service på Rediviva, konstaterar Wendy. Under synundersökningen tar de god tid på sig och guidar mig sedan genom valet av båge ute i butiken. Jag har progressiva glasögon och är en aktiv person, så därför behöver glasögonen sitta bra även när jag är i farten. Att välja nya glasögon är något jag aldrig har gillat, men sedan jag hittade Rediviva har även det blivit riktigt roligt! Jag har till och med vågat att prova nya modeller på bågar som jag aldrig trodde jag skulle passa i, men jag har blivit väldigt nöjd med allt jag har köpt. Under alla dessa år har jag dessutom aldrig sett så bra som nu. Det är tack vare den nya teknik som de använder vid synundersökningen; DNEye-scannern. Denna smarta maskin gör att glasen till mina glasögon kan skräddarsys in i allra minsta detalj, säger Wendy.
SKRÄDDARSYDDA PROGRESSIVA GLAS
Den nya DNEye-tekniken är en viktig anledning till att vi har så många nöjda kunder konstaterar Anki Palm och Gudrun Marklund, som drivit Rediviva Optik tillsammans i över 20 år.
När den unika DNEye-tekniken från tyska Rodenstock introducerades på marknaden var Rediviva en av de första i Sverige att investera i nyheten. Med hjälp av den maskinen kan optikern under synundersökningen skanna av ögat i över 1 000 olika punkter och samtidigt ta hänsyn till pupillstorlek i olika ljusförhållanden och ögats unika anatomi. Tekniken gör att det går att anpassa glasen helt efter varje individs unika förutsättningar.
– Vi rekommenderar ofta kunder som behöver progressiva glasögon att göra en synundersökning med DNEye. Den visar direkt hur glasen ska utformas för att synen ska bli bättre, påpekar Anki.
På Rediviva försöker man alltid hitta de bästa lösningarna på kundernas synproblem och dessutom i en båge som är noggrant utvald. Det är själva kärnan i den nöjda kundens upplevelse.
– Vårt motto har alltid varit att kunden ska se bra ut, säger Gudrun.
Sortimentet av glasögonbågar, med allt från diskreta till mer vågade och roliga modeller, väljer man gemensamt ut på mässor i Sverige och utomlands. Att se hur trender förändras över tid och motsvarar kundernas behov av förnyelse är en av nycklarna till framgången. I butiken finns idag tre optiker: Anki, Gudrun och Erika. Det blir många år av sammanlagd erfarenhet och kunskap. Dessutom arbetar flera optikerassistenter i det lilla sammansvetsade teamet som inspirerar kunderna till nytänkande, både vad gäller bågar och glas.
KUNDERNA UPPSKATTAR PERSONLIGA MÖTEN
– Vi är verkligen stolta över det vi byggt upp tillsammans under 20 års tid. Att finnas kvar som en liten butik med personlig service,trots stora förändringar i branschen där näthandeln ökat och de stora kedjorna pressar priser med kampanjer och rabatter, är nog ganska unikt. Av erfarenhet vet vi att kunderna uppskattar ett mindre sammanhang med ett personligt möte och gott om tid för att välja rätt bågar. Vi har många trogna kunder som rekommenderar oss till vänner och bekanta, och vi hoppas få hjälpa dem att se bra ut i många år framöver, avslutar Anki och Gudrun.